English versionGerman versionEspa�olVi?t

kulturní a sociální antropologie (KA)

Antropologie v nejobecnějším slova smyslu je komplexní věda o člověku („anthropos“ znamená člověk, „logos“ věda) Tzv. fyzická antropologie zkoumá lidské tělo a úzce souvisí s medicínou a biologií. Sociální a kulturní antropologie se zabývá vývojem člověka a lidské kultury a strukturami sociálních vztahů. Úzce souvisí se všemi společenskými vědami, zejména s historií, sociologií a psychologií.
V rámci semináře se budeme zabývat nejrůznějšími aspekty lidského života v různých historických etapách i různých kulturách.

Hlavní okruhy probírané látky

1. mýtus a jeho význam v antropologických vědách (představy o vzniku vesmíru, světa a člověka ( jsou zde patrné určité shody i odlišnosti v jednotlivých kulturách podle náboženských představ i podle způsobu obživy. Je to tajuplný svět pohádek, v nichž je však patrná určitá vnitřní logika)

2. vztahy mezi muži a ženami, proměny lidské sexuality, typy rodin v dějinách a současnosti (proč bylo na ženy pohlíženo jako na méněcenné, proměny ideálu krásy, proměny pohledu na lásku, (homosexualita a incest v různých kulturách)

3. Děti a jejich výchova (sparanský typ a vřelý typ výchovy, iniciační = zasvěcovací obřady při vstupu do dospělosti, kdy končilo dětství?

4. Smrt a představy o posmrtném životě v primitivních společnostech (animismus, totemismus), pohřební rituály v průběhu dějin a vliv různých náboženství na otázku smrti

5. Kanibalismus jako běžný jev v pravěku a jeho projevy v „primitivních kulturách“ – válečnický ( „snězte své nepřátele“), rituální (pro usmíření bohů)
Pohřební (pojídání mrtvých příbuzných)…Proč tak chutnali křesanští misionáři?

6. „My“ a „oni“ (kulturní relativismus a tolerance vůči jinakosti, kulturní
antropocentrismus (projevy xenofobie v dějinách. Kdo byli barbaři, divoši,
Romové a jejich vnímání evropskou společností od středověku

7. Lidské rasy a fenomén „rasismu“ (paradox evoluce – otrokářství „černé dějiny Ameriky“

8. Proměny lidských sídel a faktory módy (od jeskyně k paneláku, logika módy v odívání)

9. Kultivace lidského chování (vytváření intimní zóny, stolování, kultura spánku a hygieny, (proč je nejlepším vynálezem postel a nejhorším židle…)

10. lidská gesta a mimika (co jsme podědili po předcích a co zanecháme potomkům)



Volitelný předmět seminář kulturní a sociální antropologie (3.ročník) realizuje propojení poznatků řady oborů – humanitních studií, dějepisu, biologie člověka i zeměpisu. Úzce souvisí s průřezovým tématem multikulturní výchova.

Vzdělávací obsah volitelného předmětu je zaměřen na problematiku vývoje člověka, jeho kultury, různých typů sociálních vztahů (rodina, obec, národ).

Pozornost je věnována i specifickým odlišnostem různých kulturních i náboženských zvyklostí, rituálů, symbolů i chápání postavení člověka ve světě.
Vzdělávací obsah volitelného předmětu klade důraz na pochopení kulturního relativismu a vyvrácení různých teorií etnocentrismu, rasismu a všech projevů kulturní nadřazenosti.
Zajímavou oblastí je i vývoj poznatků o člověku (jeho tělesné, duševní i sociální podstaty) v průběhu lidských dějin.

Hodinová dotace v jednotlivých ročnících: 0 – 0 – 2 -0

Výchovné a vzdělávací strategie semináře

Základní formou výuky zůstává výklad učitele, který je doplňován řízenou diskusí, prací s odbornou literaturou, rozborem problémových otázek, vlastní prací studentů (referáty, seminární práce) a exkurzí (Hrdličkovo muzeum člověka, Náprstkovo muzeum).

Seminář je jednoletý určený pro studenty 3. Ročníku.
(Olga Hegarová)

Úkoly, texty, sdělení




© 2014 GYMNÁZIUM JANA PALACHA PRAHA 1, s.r.o.
Pštrossova 13/203, 110 00 Praha 1
studijní obor: 7941K41
ochrana soukromí