kulturní a sociální antropologie (KA)
Antropologie v nejobecnějím slova smyslu je komplexní věda o člověku (anthropos znamená člověk, logos věda) Tzv. fyzická antropologie zkoumá lidské tělo a úzce souvisí s medicínou a biologií. Sociální a kulturní antropologie se zabývá vývojem člověka a lidské kultury a strukturami sociálních vztahů. Úzce souvisí se vemi společenskými vědami, zejména s historií, sociologií a psychologií.V rámci semináře se budeme zabývat nejrůznějími aspekty lidského ivota v různých historických etapách i různých kulturách.
Hlavní okruhy probírané látky
1. mýtus a jeho význam v antropologických vědách (představy o vzniku vesmíru, světa a člověka ( jsou zde patrné určité shody i odlinosti v jednotlivých kulturách podle náboenských představ i podle způsobu obivy. Je to tajuplný svět pohádek, v nich je vak patrná určitá vnitřní logika)
2. vztahy mezi mui a enami, proměny lidské sexuality, typy rodin v dějinách a současnosti (proč bylo na eny pohlíeno jako na méněcenné, proměny ideálu krásy, proměny pohledu na lásku, (homosexualita a incest v různých kulturách)
3. Děti a jejich výchova (sparanský typ a vřelý typ výchovy, iniciační = zasvěcovací obřady při vstupu do dospělosti, kdy končilo dětství?
4. Smrt a představy o posmrtném ivotě v primitivních společnostech (animismus, totemismus), pohřební rituály v průběhu dějin a vliv různých náboenství na otázku smrti
5. Kanibalismus jako běný jev v pravěku a jeho projevy v primitivních kulturách válečnický ( snězte své nepřátele), rituální (pro usmíření bohů)
Pohřební (pojídání mrtvých příbuzných) Proč tak chutnali křesantí misionáři?
6. My a oni (kulturní relativismus a tolerance vůči jinakosti, kulturní
antropocentrismus (projevy xenofobie v dějinách. Kdo byli barbaři, divoi,
Romové a jejich vnímání evropskou společností od středověku
7. Lidské rasy a fenomén rasismu (paradox evoluce otrokářství černé dějiny Ameriky
8. Proměny lidských sídel a faktory módy (od jeskyně k paneláku, logika módy v odívání)
9. Kultivace lidského chování (vytváření intimní zóny, stolování, kultura spánku a hygieny, (proč je nejlepím vynálezem postel a nejhorím idle )
10. lidská gesta a mimika (co jsme podědili po předcích a co zanecháme potomkům)
Volitelný předmět seminář kulturní a sociální antropologie (3.ročník) realizuje propojení poznatků řady oborů humanitních studií, dějepisu, biologie člověka i zeměpisu. Úzce souvisí s průřezovým tématem multikulturní výchova.
Vzdělávací obsah volitelného předmětu je zaměřen na problematiku vývoje člověka, jeho kultury, různých typů sociálních vztahů (rodina, obec, národ).
Pozornost je věnována i specifickým odlinostem různých kulturních i náboenských zvyklostí, rituálů, symbolů i chápání postavení člověka ve světě.
Vzdělávací obsah volitelného předmětu klade důraz na pochopení kulturního relativismu a vyvrácení různých teorií etnocentrismu, rasismu a vech projevů kulturní nadřazenosti.
Zajímavou oblastí je i vývoj poznatků o člověku (jeho tělesné, duevní i sociální podstaty) v průběhu lidských dějin.
Hodinová dotace v jednotlivých ročnících: 0 0 2 -0
Výchovné a vzdělávací strategie semináře
Základní formou výuky zůstává výklad učitele, který je doplňován řízenou diskusí, prací s odbornou literaturou, rozborem problémových otázek, vlastní prací studentů (referáty, seminární práce) a exkurzí (Hrdličkovo muzeum člověka, Náprstkovo muzeum).
Seminář je jednoletý určený pro studenty 3. Ročníku.
(Olga Hegarová)