O projektu
Cíle projektu, popis cílové skupinyCíle projektu
Základním cílem projektu je vytvořit nástroje podpory rozvoje matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti u studentů adatele, a to jak prostřednictvím inovace obsahu výukových předmětu a zavedením projektového vyučování, tak i prostřednictvím zavedení elektronických výukových pomůcek.Specifické cíle projektu:
A) Inovovat obsah předmětu Český jazyk a literatura a předmětu Matematika, inovovat obsahy předmětu v rámci vzdělávací oblasti Člověk a příroda.
B) Realizovat výuku vedoucí ke zvýení čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti za pomocí elektronických aplikací a pomůcek v inovovaných předmětech. Podpořit touto výukou úspěně alespoň 135 studentů.
C) Rozířit mezipředmětové aktivity a projektové vyučování u vech studentu adatele za podpory informačního systému (IS GJP) a dalích nástrojů podpory projektové výuky.
D) Úspěně podpořit alespoň 5 učitelů koly v pouívání moderních nástrojů ve výuce.
Daných specifických cílů bude dosaeno realizací projektových aktivity rozdělených do dvou hlavních logických celků. V první etapě dojde k vývoji a inovaci obsahu předmětu, společně s prokolením profesorského sboru adatele ve vyuívání nových elektronických pomůcek. V druhé etapě bude probíhat výuka dle nových obsahů a za vyuití nových elektronických pomůcek pro podporu výuky a zároveň bude probíhat evaluace výstupu, která bude podnětem pro úpravu ji vyvinutých materiálu (tj. pilotní ověření a korekce).
V rámci výuky bude celkem úspěně podpořeno 135 osob napříč vemi ročníky a třídami prostřednictvím výuky vedoucí ke zvýení vech výe zmíněných typu gramotností. Jedná se o průnik úspěně podpořených osob z rad studentu skrz vechny aktivity projektu.
Za veřejné prostředky budou vytvořeny tyto výstupy:
A) Inovované obsahy předmětu a výukové materiály u přísluných inovovaných předmětu.
B) Inovované a/nebo nové projekty (podklady, přípravy, scénáře) pro následnou realizaci mezi studenty.
C) Vykolení učitelé v pouívání nových elektronických výukových pomůcek.
D) Realizovaná výuka se zaměřením na zvýení čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
E) Zrealizované projektové vyučování mezi studenty.
F) Vytvoření a implementace IS GJP umoňující vypisování nových projektu a následné přihlaování studentu skrz jednotlivé ročníky a třídy spolu s webovou aplikací, je bude umoňovat sdílenou práci na projektech.
Popis cílové skupiny
Projekt se zaměřuje primárně na cílovou skupinu studentu adatele, sekundárně na pedagogické pracovníky, kteří projdou kolením v klíčové aktivitě 02. Pod pojmem student se rozumí ák 1. a 4. ročníku 4letého gymnaziálního studia na instituci adatele.Primární cílová skupina je tvořena osobami ve věku od 15 do 20 let s minimálním vlastním příjmem a
dosaeným základním vzděláním. Skupina je charakterizována nízkým sociálním statutem a do 18 let věku omezenou způsobilostí k právním úkonům. Dle dat CSU studovalo v minulém kolním roce na praských středních kolách celkem 73 622 studentu, na gymnáziích poté 24 829 studentu. Aktuálně disponujeme celkem 171 studenty, tedy cca. 0,7 procenta studentu gymnázií v Praze. Pro výpočet podpořených osob uvaujeme negativní demografickou křivku, která aktuálně postihuje zejména počáteční ročníky středokolského vzdělávání. Celkem tedy plánujeme zapojit vekeré studenty adatele, odhadem se bude jednat 150 studentu za celou instituci. Sekundární cílová skupina bude tvořena minimálně pěti pracovníky, kteří budou do projektu zapojeni na pozicích tvůrců. Jedná se o vysokokolsky vzdělané ekonomicky aktivní osoby, které na kole pracují jako učitelé předmětů, které bychom rádi inovovali.
Primární cílová skupina bude zapojena v rámci klíčové aktivity Výuka, v rámci které se bude vyučovat v inovovaných studijních plánech pro podporu čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti a během které bude té probíhat projektová výuka ve zmíněných předmětech. Vzhledem k tomu, e výstupy projektu a aktivity inovovaných předmětů budou publikovány na webu projektu, zprostředkovaně z nich tedy můou čerpat inspiraci i učitelé a studenti dalích kol gymnaziálního typu na území hl. m. Prahy. Sekundární cílová skupiny bude podpořena v rámci klíčové aktivity 02, jako součást realizačního týmu vak bude zapojena i do dalích aktivit projektu (vývoj, výuka).
Identifikace potreb studentu, které bychom rádi projektem naplnili, dále vychází z běné komunikace s naimi studenty. Ti by si přáli intenzívnějí zapojení zábavné záitkové výuky do exaktních predmetu a názornějích metod, které by jim umonily proniknout do pobírané látky. Studenti by uvítali navýení poctu, rozmanitosti a kvality projektové výuky, spojené zejména s realizací mimo kolu (napr.: laboratorní prostředí, exkurze na odborná pracovitě, eko-projekty v přírodě apod.).
Potreby sekundární cílové skupiny vyplývají z ostatních aktivit, které bychom bez vykolení profesionály nemohli realizovat. Znalost práce s moderním vybavením, které bychom rádi v rámci projektu pořídili, není samozřejmostí a dle předběné analýzy mezi naimi zaměstnanci bude nezbytné, aby jednotliví učitelé proli zmiňovaným kolením.
Projekt potřeby studentu naplňuje zejména inovací obsahu predmetu a výukových plánu, čím nejenom prohloubí úrovně jednotlivých gramotností áku, ale té naplní potřebu sociální interakce a sounáleitosti mezi studenty v rámci projektové výuky. Zároveň projekt napomůe k lepímu pochopení probírané látky exaktních predmetu pomocí názorných ukázek jevu a simulovaných experimentu, jednak v aplikacích pro tablety ve fyzice, biologii a matematice, jednak prostřednictvím moderního laboratorního vybavení. Té zprostředkuje monost při hodinách pracovat s elektronickým textem vybraných knih probíraných v literatuře.
Studenti budou motivováni k intenzívnějí práci také pomocí zavedení intenzivní projektové výuky. Tato výuka v kombinaci s inovovanými výukovými plány a vhodnými nástroji pro práci v projektových týmech (zejména nový informačního systému) zajistí prohloubení úrovně gramotností studentů, o ní usiluje výzva programu OPPA.
Popis územní způsobilosti cílové skupiny
Cílovou skupinou jsou áci a učitelé Gymnázia Jana Palacha Praha 1 (dále jen GJP), které má sídlo na území hlavního města Prahy. áci se účastní prezenčního studia, které se uskutečňuje na území hl. m. Prahy.
Učitelé vykonávají svou práci rovně na území hl. města Prahy.
Zapojení a motivace cílové skupiny
Studenty budeme motivovat k podpoře výe uvedených gramotností zejména rozířením projektového vyučování, kde je zapojení studentu vyí ne v běných hodinách. Cílem je vytvořit takovou formu výuky, která přispěje ke zvýení gramotnosti zábavnou a přístupnou formou. Motivace pro studenty k aktivnímu zapojení v inovované výuce spočívá také ve vyuívání nových elektronických pomůcek. Platforma tabletu je aktuálně velmi populární a přitalivá, co pro mladou generaci studentu platí dvojnásob. Učitele se pokusíme motivovat přínosnou a zajímavou náplní kolení.
Na základě zkueností středokolských a později i vysokokolských projektu s vyuitím tabletu ve výuce v USA. Např.: www.edudemic.com či www.apple.com/education/ipad/ lze usuzovat, e samotná realizace projektu je pro studenty i učitele silné motivační.
K motivaci dojde skrz vechny inovované předměty, a u se jedná o matematiku, literaturu (čtenářská gramotnost) nebo přírodovědné předměty.
V poslední době rapidně přibývá aplikací, které jsou přímo určeny pro podporu výuky předmětu na tabletech.
Počet aplikací se do doby realizace projektu jistě nepochybně zvýí, stále se zlepuje jejich účelnost a stejně tak, pro motivační charakter neméně důleitá charakteristika aplikace, grafická podoba a jednoduchost a přívětivost uivatelského rozhraní aplikace. iroká paleta aplikací poslouí zejména pro rozvoj přírodovědné gramotnosti, k podpoře matematické gramotnosti pak specializovaný, renomovaný program Wolfram Mathematica.
K podpoře aktivního zapojení studentu do rozvoje čtenářské gramotnosti poslouí snadná dostupnost knih v elektronických formátech. Zcela odbouráme negativní bariéru, kdy studenti řeí fyzické shánení knih v knihovnách s omezenou kapacitou knihovního fondu nebo investují do jejich nákupu.